Drahou naftu se nyní vyplatí dovážet až ze zámoří. První větší dodávka dieselu z USA, kterou zajistil státem ovládaný distributor paliv Čepro, začnou Češi tankovat již za několik týdnů.
„Američani se naučili vyrábět naši kvalitu podle našich parametrů a budou sem palivo tlačit. Otevřeli jsme zdroj, u kterého počítáme s dalšími kontrakty. Celá Evropa bude na zámořské dodávky nafty z Ameriky, Indie nebo od Saúdů hodně přecházet,“ řekl serveru Lidovky.cz Jan Duspěva, generální ředitel Čepra. S tím, že další podobné dodávky z USA budou následovat.
Americká nafta vyrazila do Česka už zkraje února, když přístavní dělníci v New Orleansu přečerpali do tankeru Eldia 45,8 tisíce kubických metrů (45,8 milionu litrů) nafty z tamní rafinerie Garyville společnosti Marathon Petroleum. Za pár dní už byla v polské Gdyni, odkud putovala vlakem do Česka. Luisianskou naftu nyní Čepro v příštích třech až šesti týdnech rozveze přes své zákazníky do čerpacích stanic.
Duspěva ujišťuje, že americké palivo svou kvalitou české řidiče nezklame, ostatně splnění všech norem hlídá – jako i v jiných případech – Česká obchodní inspekce.
„Kvalitou se jedná o evropský standard. Ve Spojených státech používají naftu s nižším cetanovým číslem (udává procentuální podíl cetanu – čím je vyšší, tím je motorová nafta kvalitnější a snadněji se vznítí – pozn. red.), ale pochopili, že v Evropě je díra na trhu, a začali vyrábět evropské šarže ve větším množství,“ dodal šéf Čepra.
Evropa se po vypuknutí embarga na dovoz ropy a nedávno také pohonných hmot z Ruska intenzivně zásobuje ze zemí, které k nám kvůli velké vzdálenosti dosud nedovážely nebo jen výjimečně.
Vzdálenost sice nákup paliva prodražuje, ale to kompenzují současné vyšší velkoobchodní marže dodavatelů. Takže nákup paliva z druhého konce světa údajně řidiči ve svých peněženkách nepocítí. Změna je spíš v tom, že se v posledních měsících rozšiřuje tradiční okruh zemí, odkud Česko naftu a částečně i benzin dováží. Absolutně největší je zatím import z Německa, o něco menší ze Slovenska, z Polska či z Rakouska.
Rozhoduje kvalita i cena
Americký diesel bude Čepro dodávat nejen do své sítě pump EuroOil, ale plošně všem svým zákazníkům a jejich čerpacím stanicím. Řidiči přitom nemají možnost zjistit, odkud jimi tankovaná nafta pochází a zda jejich pumpa americké palivo vůbec nabízí. Sice se mohou ještě dostat k informaci, který distributor danou čerpačku zásobuje, ale zda se jedná o domácí výrobu, nebo o dovoz už většinou netuší ani sami pumpaři.
Splnění českých norem je přitom podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly samozřejmostí. U nafty se sleduje zhruba 17 normovaných parametrů, zejména obsah síry, cetanové číslo nebo destilační zkouška (vyhodnocuje směs uhlovodíků a jak palivo funguje v motoru).
„Kvalita musí odpovídat všem normám. Jinak by palivo nešlo ani dovážet,“ zdůrazňuje Loula. Evropská unie po zákazu dovozu z Ruska intenzivně hledá alternativní zdroje. A podle Louly se to daří, aniž by hrozil nedostatek nafty nebo nárůst její ceny. „Kvalita a cena jsou rozhodující parametry pro dovoz, zejména z větších vzdáleností. Ukazuje se, že zastavení ruského dovozu Evropa zvládá velmi dobře, podařilo se předzásobit, vrchovatě naplnit všechny sklady a zajistit alternativní dodavatele,“ uvedl Loula.
„Samozřejmě platí pravidlo, že čím delší trasa dovozu, tím vyšší cena zboží. Ale dodavatelům se to daří zvládat bez dopadu na ceny u čerpacích stanic,“ konstatuje Boris Tomčiak, ekonom společnosti Finlord, který se cenami komodit dlouhodobě zabývá.
Vyplatí se to. Prozatím
Pro řidiče příznivou situaci způsobuje podle něj to, že velkoobchodní marže – rozdíl mezi cenou ropy a cenami vyrobeného benzinu a nafty na burzách – jsou aktuálně stále vysoké, kolem 30 dolarů za barel. „Takže cena námořní přepravy, která se pohybuje kolem deseti dolarů za barel, je pro obchodníky stále lukrativní. Nakoupí naftu třeba až v Indii, přepraví ho do Evropy, tady prodají za tržní cenu a přitom ještě vydělají,“ popisuje Tomčiak. Otázkou ovšem je, jak dlouho takto příznivá cenová situace vydrží.
Dovoz nafty z USA není ovšem prvním petrolejářským dovozem z této země do Česka. Amerika k nám už v roce 2021 dovezla (tankery přes přístav v Terstu a pak ropovody TAL a IKL) nějakých 800 tisíc tun ropy pro naše rafinerie Unipetrolu. A jak naznačují někteří obchodníci s pohonnými hmotami, do Česka se už velmi pravděpodobně dostalo určité množství americké nafty ještě před tím. Například na základě kontraktu některých menších dovozců nebo ve směsi z jiné země.