Státní distributor paliv Čepro na většině ze svých více než 200 pump EuroOil ze dne na den srazil cenu u nafty o několik korun. Jeho čerpací stanice, z nichž některé v úvodu ukrajinské válečné krize patřily k nejdražším, se rázem staly bezkonkurenčně nejlevnější v Česku. Neplatí to pro benzin, jehož cena se od těch běžných tolik neliší.
Každopádně ale litr nafty u modro-bílých pump za cenu kolem 42,50 koruny je nyní zhruba o 4,5 koruny pod republikovým průměrem a o 2,5 koruny pod dosud nejlevnějšími čerpačkami Tank Ono, které jsou známé tím, že si účtují jen minimální marži kolem 80 haléřů z litru.
V pátek dopoledne už ale byla situace odlišná. Ceny na pumpách státního distributora se ve srovnání se čtvrtkem zhruba o korunu zvedly.
Není jisté, zda stát tímto způsobem zakročil proti současným vysokým cenám. Ministerstvo financí to jako akcionář Čepra popírá. I tak ale zaznívají hlasy, že se jedná o politické rozhodnutí. Anebo že se jen Čepro vrátilo k nějaké přiměřené distribuční marži.
Masivní zlevnění odmítlo Čepro vysvětlit. „Ze zákona nemůžeme ceny komentovat,“ uvedl generální ředitel společnosti Jan Duspěva.
Pozoruhodný je ale i fakt, že Čepro, které kromě provozování pump a skladů patří také do trojice hlavních velkoobchodních dodavatelů pohonných hmot, prodává nyní svým odběratelům, a tedy i konkurenčním pumpám, za okamžité – spotové ceny, které jsou o víc než dvě koruny vyšší, než za kolik nyní naftu nabízí přímo řidičům vlastní síť EuroOil.
Ta nyní se zohledněním DPH v podstatě prodává řidičům za cenu o 2,5 koruny pod velkoobchodní cenou mateřského Čepra.
Řada odběratelů sice nenakupuje za okamžité ceny – spíš podle dlouhodobých kontraktů, které mohou a někdy také nemusí být levnější –, ale spotové ceny zas přesněji odrážejí aktuální vývoj na evropské burze s benzinem a naftou. Představují jednoduchý mustr pro porovnávání cenového vývoje napříč trhem.
Co tedy může být důvodem prudkého zlevnění státních pump? „To netuším. Ale taková cena pro ně musí být pod náklady. Uvidíme, jak vydrží dlouho,“ reaguje Jiří Ondra, spolumajitel donedávna nejlevnější sítě Tank Ono, u jejíchž pump dnes nafta stojí 44,90 koruny.
Podle oslovených odborníků mohou být za zlevněním Čepra „politické tlaky“ anebo zkrátka výrazné a cílené snížení distribuční marže samotného Čepra, tedy ceny, za jakou svým vlastním pumpám paliva dodává.
Vláda nedávno řešila, jak ulevit řidičům kvůli extrémně zdražujícím pohonným hmotám. A jedním z návrhů bylo, aby stát prostřednictvím Čepra zajistil férové – rozumějte nižší – marže a pumpy EuroOil, jež by se tak staly vzorem pro ostatní prodejce. Ministerstvo financí, které drží v Čepru sto procent akcií, ovšem popírá, že by vydalo nějaký pokyn k usměrňování nebo snížení ceny na státních pumpách.
„Takový krok by byl zásahem do obchodního rozhodování společnosti Čepro, což ministerstvo financí nepovažuje za reálné ani vhodné,“ uvedla Anna Vasko z tiskového oddělení resortu. Připomněla, že se jedná převážně o menší čerpací stanice a zpravidla mimo hlavní dopravní trasy.
Čepro odebírá pohonné hmoty, které pak dál uvádí na trh, od rafinerií, ale část dováží. Mohl by za prudkým zlevněním ve vlastní síti pump stát nějaký výrazně zlevněný dovoz?
„Nemyslím si, že má levnější zdroj nafty, protože to by pak byly snížené i velkoobchodní ceny pro ostatní odběratele,“ soudí Boris Tomčiak, ekonom společnosti Finlord. „Spíše jsou na pozadí nějaké politické tlaky, kvůli kterým teď síť prodává pohonné hmoty na čerpacích stanicích s velkou ztrátou. Prodej výrazně pod tržní cenou ale není dlouhodobě udržitelný. Jedná se většinou o demonstrativní akci, která trvá maximálně několik týdnů,“ dodal Tomčiak.
Podle šéfa SČS Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka se může jednat o snahu poškodit trh. „Čepro prodává na řadě svých svých čerpacích stanic za nižší ceny, než za které prodává svým velkoobchodním zákazníkům, a navíc jim omezuje objemy dodávek,“ uvedl Indráček. Čepro už ale dříve popřelo, že by objemy dodávek svým odběratelům krátilo.
Logiku ale dává vysvětlení, které na základě vlastní kalkulace poskytl portfolio manažer společnosti Amundi Petr Zajíc. Velkým tahounem nedávno strmě rostoucích cen benzinu a hlavně nafty nejsou ani tak marže samotných pumpařů, ale distributorů. Tedy hlavních dodavatelů, jako je Unipetrol, Čepro nebo koncern MOL. Ze Zajícovy analýzy vyplývá, že zlevněné ceny pump EuroOilu odpovídají poklesu distribuční marže Čepra na obvyklou úroveň. Hlavní díl nárůst ceny pro řidiče byl podle něj u rafinérií a pak u distributorů.
„Distributoři si obvykle účtují marži do jedné koruny z litru, teď to bylo kolem 4,50 koruny. Čepro se ale zřejmě tento týden vrátilo k původní hodnotě. Jiné vysvětlení nemám. Ale proč to udělalo jen v cenách pro své vlastní pumpy, nikdo neví,“ uvedl Petr Zajíc.