Cenová ofenziva hlavních dodavatelů energie v Česku pokračuje

  • 28.10.2020
  • Zlevňování elektřiny hlásí další dodavatelé energií – po ČEZ a E. ON se přidává i společnost Innogy. Oznámila, že od listopadu zlevní elektřinu u základního produktu Standard v distribučním území ČEZ Distribuce v průměru o devět procent. Reagovala tak na největšího dodavatele elektrické energie ČEZ, že od října sníží cenu elektřiny.

    Společnost Innogy oznámila, že od listopadu zlevní elektřinu u základního produktu Standard v distribučním území ČEZ Distribuce v průměru o devět procent. Reagovala tak na vyjádření největšího dodavatele elektrické energie ČEZ. Ten od října snížil cenu elektřiny pro domácnosti napříč ceníky v průměru o devět procent.

    „Zlevnění elektřiny od Innogy navazuje na jejich předchozí zlevnění plynu. Není to překvapivé, vývoj velkoobchodních cen na burze totiž umožňuje, aby prakticky všichni dodavatelé zlevnili ceny pro konečné odběratele,“ řekl analytik společnosti ENA a výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor.

    Mluvčí společnosti Innogy Pavel Grochál uvedl, že v distribuční zóně ČEZ Distribuce klesnou také ceny fixních produktů Innogy, například nejprodávanějšího tarifu elektřina Optimal. „S nejoblíbenějším produktem Optimal si náš zákazník zajistí proti ČEZu nižší ceny o 13, 15 a 17 procent v jednotlivých letech smlouvy a zároveň v každém roce získá bonus ve výši 500 korun,“ vysvětlil ředitel Innogy pro maloobchod a marketing David Konvalina.

    Nižší poptávka

    Firma Innogy je největším dodavatelem plynu v Česku, má asi 1,2 milionu odběratelů. Elektřinu od společnosti bere zhruba 400 tisíc zákazníků. Firma už od října snížila všem zákazníkům cenu plynu o pět procent. Rodina, která od společnosti odebírá elektřinu a zemním plynem vytápí dům a ohřívá vodu, podle propočtů Innogy ročně ušetří po snížení cen obou komodit více než dva tisíce korun.„Vítám, že rozhodující dodavatelé přistoupili ke zlevnění už na začátku topné sezony, a nikoliv až na počátku nového roku, kdy jsou změny ceníků tradičně nejčastější. Menší dodavatelé se obvykle snaží být konkurenceschopní vůči těm velkým, a tak by měli ušetřit všichni zákazníci,“ řekl Gavor. ČEZ snížil ceny energií v průměru o devět procent. Domácnosti s běžnou spotřebou tak ušetří až osm stovek ročně.

     „Ceny elektřiny i plynu na burzách během epidemie covidu klesly a nám se je pro zákazníky podařilo nakoupit výhodněji,“ uvedl místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani. Říjnové zlevnění se týká jen domácností a malých podnikatelů, kteří mají u ČEZ produkty na dobu neurčitou. Ceny se jim sníží automaticky. U zákazníků, kteří si ceníky zafixovali na dobu určitou, se ceny aktualizují k datu prodloužení smlouvy. Pokles ceny se ale dotkne jen části, o níž mohou rozhodovat obchodníci.Jde zhruba o 60 procent částky na faktuře. „Na zbytek si počkáme až po vydání cenových rozhodnutí regulátora na rok 2021. I tam ale očekávám úsporu,“ myslí si Gavor. Na oznámení ČEZ první zareagoval E. ON, který slíbil úsporu až deset procent. „Soustředíme se zejména na produkty se zelenou elektřinou. Při přechodu na tyto produkty ušetří klienti od října proti standardním ceníkům deset procent a noví až 3500 korun,“ řekla Martina Slavíková, mluvčí společnosti E. ON. Nejde tedy o plošnou slevu pro všechny klienty.„Pokles ceny způsobila především nižší poptávka. Ceny klesly zejména na jaře a v létě, protože spotřeba průmyslových zákazníků byla kvůli omezování výroby nižší. Lze předpokládat, že to bude pokračovat i na podzim,“ řekl Grochál z Innogy. Dalším významným faktorem je teplota. „Pokud bude opět teplá zima, tlak na ceny komodit sice vzroste, ale prostor pro jejich dlouhodobý pokles se zdá do značné míry vyčerpán. Časný nástup chladné zimy by situaci mohl změnit,“ vysvětlil generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

    Lenka 

    Zdroj: https://ceskapozice.lidovky.cz/tema/cenova-ofenziva-hlavnich-dodavatelu-energie-v-cesku-pokracuje.A201023_182842_pozice-tema_lube#utm_source=email&utm_medium=text&utm_campaign=lidovky.directmail