Dodavatelé převádějí zákazníky na nevýhodné tarify. Mění se i několikrát denně

  • 8.9.2022
  • Tisíce domácností v těchto dnech zjišťují, že budou za energie platit několikanásobně víc než dosud. Stoupající ceny elektřiny a plynu nedohánějí jen zákazníky, kterým končí fixace. Zejména někteří menší dodavatelé nutí zákazníky do ceníků se spotovými cenami, které kopírují panikařící burzu v Lipsku. Podle jejich tvrzení neumějí sehnat energie levněji. 

    Energetický regulační úřad kvůli tomuto jednání v posledních týdnech registruje již stovky stížností. Navíc domácnosti nemají možnost přejít k jinému dodavateli.

    „Pokud odběrateli končí dodávka v rámci zafixované pevné ceny komodity, tak mu obchodník přirozeně nabízí dodávku v ceníku komodity, jež v naprosté většině odráží aktuální velkoobchodní ceny energetických burz,“ přiblížil situaci Ondřej Grohar ze společnosti Enystra.

    Podle něj na sebe obchodník při prodeji energie podle spotových cen nepřebírá skoro žádné riziko – odběratel platí cenu spotu s dopředu danou přirážkou obchodníka. „Nevýhodou pro odběratele je to, že není schopen dopředu predikovat finální cenu dodávky,“ dodává Grohar. Pokud bude energie nedostatek, mohou podle něj zákazníci očekávat „extrémně vysokou cenu“.

    Výrazně vyšší ceny elektřiny a plynu začínají pociťovat i domácnosti, které dosud cenu kvůli malé spotřebě neřešily. Nyní se menší dodavatelé energií rozhodli své klienty bez možnosti výběru převést na spotový produkt.

    Nový ceník se od toho dosavadního liší tím, že je přímo navázaný na tržní ceny, které se během dne a v průběhu roku mění v závislosti na momentální nabídce a poptávce.

    Takový produkt v této rozkolísané době zásadně ovlivní rodinný rozpočet i v domácnostech, které elektřinou jenom svítí, dokládá srovnání dosud platných cen s novým ceníkem.

    „Za posledního půl roku jsme za zhruba 700 kilowatthodin zaplatili pět tisíc korun. Podle propočtu, který nám dodavatel nyní poslal, bychom s novým ceníkem Flexi podle odhadovaného vývoje ceny na burze mohli zaplatit za stejné množství elektřiny zhruba 20 tisíc korun,“ vypočítává muž, který obdržel dopis od společnosti Nano Energies. Ta kupuje pro zhruba sedm tisíc zákazníků elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů.

    „Za aktuálních podmínek na trhu je pro nás nemožné nakupovat elektřinu na delší období pro smlouvy na dobu neurčitou. Proto jsme se rozhodli pro zavedení transparentních cen, které jsou přímo odvozeny od tržních cen elektřiny,“ stojí v prohlášení zákazníkům podepsaném manažerem zákaznické péče Luďkem Žatečkou, které společnost Nano Energiesběhem minulého měsíce rozeslala.

    Na spotové ceny pozor

    Před spotovými produkty už na jaře varoval Energetický regulační úřad (ERÚ). „Pro dodavatele jsou nyní spotové produkty pochopitelně výhodné. Téměř nic u nich totiž neriskují a marži mají jistou. Energie mohou kupovat na krátkodobém trhu a veškerá rizika prudkých cenových výkyvů nesou spotřebitelé. Ti bohužel zjišťují, co podepsali, až když jim skokově rostou zálohy,“ uvedla Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

    Spotové produkty totiž fungují na bázi cenového vzorce. Zákazník bude za spotřebovanou elektřinu platit cenu, která je součinem hodinové spotřeby a ceny na energetickém trhu pro danou hodinu. Jelikož s chytrými elektroměry se v Česku zatím nespěchá, cenu určuje tzv. typový diagram dodávek (TDD), který stanovuje operátor trhu OTE dle distribuční sazby. Diagram vyjadřuje průběh roční spotřeby elektřiny na základě modelu v jednotlivých hodinách.

    Společnost Nano Green, dceřiná společnost Nano Energies, je tak na českém trhu jednou z mála společností, která se rozhodla nabízet novým a stávajícím zákazníkům pouze spotový produkt. Na druhou stranu o změně své zákazníky transparentně informuje.

    „Tržní ceny elektrické energie nejsou pro každého. Pokud spoléháte na pravidelné a stálé platby, nemůžete si dovolit platit případné vysoké zálohy anebo nechcete spekulovat na pokles cen, náš nový ceník pro vás není,“ stojí v oznámení zákazníkům.

    Kdo s migrací na nový tarif nesouhlasí, musí si najít nového dodavatele a nejpozději k 21. září podat výpověď, aby se ho nový ceník platný k 1. říjnu netýkal.

    „Našim klientům chceme změnu dodavatele co nejvíce zjednodušit, tak jsme jim nabídli okamžitou výpovědní lhůtu, nikoli měsíční či tříměsíční,“ říká provozní ředitel Nano Green David Brožík a dodává, že jejich společnost vykupuje elektřinu od malých dodavatelů v Česku, jako jsou malé vodní elektrárny nebo domácnosti, které mají solární panely, a nenakupuje na burze.

    „Od 1. října budeme všem našim dodavatelům nabízet výkup jejich elektřiny za spotové ceny, protože taková je hodnota jejich produktu, jak ji stanovuje trh. Je to paradoxní, ale přestože nakupujeme napřímo od malých dodavatelů, tak nás ovlivňuje i cena elektřiny na burze. Energetický trh je totiž propojený a všichni výrobci za vyrobenou elektřinu dostávají cenu, kterou určuje trh, resp. nejdražší energetická surovina na trhu a tou je v tuto chvíli plyn,“ dodává Brožík.

    Stížnosti na dodavatele

    Někteří dodavatelé energií se ovšem ve svých nekalých praktikách podle předsedy Rady Energetického regulačního úřadu Stanislava Trávníčka zaměřují hlavně na seniory, kteří se v tarifech a smlouvách ne vždy dobře orientují.

    Úřad podle něj letos řešil přes 900 stížností na neoprávněné převedení na spotové ceny. Reálně jde ale o podstatně více poškozených. Jedna stížnost se totiž týká obvykle více zákazníků, často i několika tisíc. „To už jsou poměrně vysoké počty,“ podotýká Trávníček.

    V současnosti u nás na principu spotového určení cen energií podle Trávníčka funguje zhruba pět procent domácností. Tlaky ze strany dodavatelů nebo zprostředkovatelů dodávek energií na přechod domácností na spotový produkt budou podle něj sílit s tím, jak porostou ceny elektřiny a plynu.

    Takovou zkušenost má paní Zuzana, která obdržela dopis, v němž jí společnost Česká Regionální Energetika oznamuje změnu smluvních podmínek, produktu a ceny od 1. září 2022. Podle ní tak neměla možnost na nové podmínky nějak reagovat, a tak se obrátila přímo na energetickou společnost, ale také poslala stížnost na Energetický regulační úřad a ministerstvo průmyslu a obchodu.

    „Jako dodavatel jsou sice oprávněni cenu zvýšit, ale oznámili mi nejenom změnu ceny, ale i produktu, smluvních podmínek, de facto mi tedy předložili zcela novou smlouvu. A k tomuto již oprávněni nejsou. I z tohoto důvodu jsem tedy podala stížnost na patřičný odbor ministerstva průmyslu a také na Energetický regulační úřad,“ svěřila se nespokojená zákaznice, která se rozhodla se společností okamžitě ukončit smluvní vztah.

    Po výměně několika e-mailů se konečně dočkala uspokojivé odpovědi. „Opravdu chápu, že jste ohledně nastalé situace slušně řečeno rozladěná, a přestože nebyly naplněny podmínky předpokládané energetickým zákonem ani ze smlouvy a Vám zákazníkovi v postavení spotřebitele nevzniklo právo od smlouvy odstoupit ani ji vypovědět, navzdory skutečnosti výše popsané si Vám tímto po individuálním posouzení případu dovoluji oznámit, že požadavek smluvní vztah ukončit akceptujeme, a to k Vámi stanovenému datu a bez jakéhokoliv postihu. Prosíme o sdělení, k jakému datu proběhne změna dodavatele k obchodníkovi, kterého si sama zvolíte,“ napsala jí pracovnice zákaznické linky České Regionální Energetiky.

    Podle zástupkyně firmy Michely Skalické obchodní podmínky i smlouva takovou změnu umožňují. „A to na základě důvodů v těchto dokumentech uvedených, tj. zejména z důvodu změn na trzích s komoditou, změn v pořizovacích cenách komodity a změn účelně vynaložených nákladech. Jako dodavatel našim klientům výše uvedenou změnu oznamujeme nejpozději třicátý den před dnem účinnosti této změny, a to oznámením prostřednictvím adresného dopisu, vše v souladu s energetickým zákonem,“ uvedla Skalická.

    Dodala také, že firma několik připomínek klientů řešila, včetně situací, kdy klient chtěl vypovědět smlouvu kvůli nesouhlasu se změnou. „Snažili jsme se vždy takovýmto klientům vyjít vstříc a situaci jsme s nimi řešili zcela individuálně,“ dodala Skalická.

    O vyjádření redakce MF DNES požádala i ministerstvo průmyslu. Do data vydání ovšem odpovědi nedorazily.

    Přeběhlíky nepřijímáme

    Ovšem situace je teď ještě složitější v tom, že dodavatelé energií momentálně nepřijímají nové zákazníky, kteří jsou nespokojeni se svým současným dodavatelem a rádi by přešli k jinému. „Na momentální výkyvy na burze neumíme reagovat a nemohli bychom novým zákazníkům nabídnout seriózní cenovou nabídku,“ vysvětlil tiskový mluvčí společnosti ČEZ Roman Gazdík. Přechod k novým dodavatelům nyní nedoporučuje.

    Přesto někteří dodavatelé nabízejí zákazníkům odchod. „Toto je klasická metoda obchodníků, již se chtějí zbavit zákazníků, kteří jim mohou generovat ztrátu,“ popisuje Ondřej Grohar z Enystry.

    Nespokojení zákazníci si mohou stěžovat u Energetického regulačního úřadu. „Dotčená domácnost se musí obrátit na ERÚ, podle mého názoru je to na odebrání licence a překvapuje mě, že to nechává klidným i ministra. Nejde o banální věc, toto se opakuje a ministr a ERÚ musí dohlédnout na to, že takovéto chování nebude tolerováno. A veřejnost by se to měla dozvědět. Nebojím se říci, že by se podobná firma měla použít jako odstrašující případ. Já bych tak učinil,“ řekl k situaci bývalý ministr průmyslu Karel Havlíček.

    Věnujte odemčený 

    Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/energie-ceniky-spotove-ceny-smlouvy-fixace-dodavatel.A220907_153329_ekonomika_vebe?utm_source=Maileon&utm_medium=email&utm_campaign=vecerni-63178+20220908-175956&utm_content=https%3A%2F%2Fwww.idnes.cz%2Fekonomika%2Fdomaci%2Fenergie-ceniky-spotove-ceny-smlouvy-fixace-dodavatel.A220907_153329_ekonomika_vebe&zdroj=mail