Minimálně stovku postarších ropných tankerů v tichosti pořídilo letos Rusko podle zjištění zahraničních médií. Je to reakce na zákaz dovozu ruské ropy do EU a zastropování její ceny pro odběratele ze skupiny ekonomicky nejrozvinutějších zemí světa – G7.
Kreml se snaží pořízením „stínové“ flotily obejít největší (zejména tedy řecké) rejdaře, pod jejichž vlajkou zhusta dosud ruská ropa do EU proudila. A nemusí to být jediná finta.
Spekuluje se třeba o tom, že Rusko může odběrateli zastropovanou cenu vynahradit vyšší platbou u jiné dodávané komodity.
Od pondělka by totiž neměl přitéct do členských zemí Evropské unie ani barel ruské ropy z tankerů. A do části zemí mimo ni jen za cenu nejvýš 60 dolarů za barel. U evropských, tedy i českých, pump by řidiči nemuseli žádnou nouzi pocítit – vše záleží na tom, jak Rusko na nové sankce zareaguje.
Putinův režim totiž může přijít denně o miliony dolarů z celkových ropných příjmů. Pondělní start embarga jako součásti šestého balíku protiruských sankcí EU má být citelným trestem za ruskou okupaci Ukrajiny. Společně se zastropováním ceny, do něhož se kromě EU zapojila skupina sedmi ekonomicky nejvyspělejší zemí G7 plus Austrálie.
Výhoda pro Družbu
Ekonomové proto očekávají, že se Rusko pokusí sankce obejít, například rozšířením vlastní flotily tankerů pro přepravu do zemí, na něž se embargo a zastropování ceny nevztahují. Omezení se vztahují na námořní přepravu, která v EU zajišťuje dvě třetiny ruského dovozu, nikoliv na potrubí ropovodu Družba. Takže země, které jsou na Družbě závislé, mají zatím výjimku.
To platí kromě Polska a Německa, jež se chtějí od Družby dobrovolně odpojit co nejdříve, zejména pro Maďarsko, Slovensko a také pro Česko. Zdejší rafinerie tak dál nakupují ruskou ropu za zvýhodněnou cenu – oproti evropské ropě Brent. Ta se dnes obchoduje za zhruba 87 dolarů za barel, oproti tomu „toxická“ ruská ropa Ural stojí kvůli padající poptávce o zhruba 30 dolarů méně.
To přináší vysoké marže výrobcům, tedy rafineriím, ale řidičům v daných zemích to tankování zásadně nezlevňuje. Na současný pokles cen u českých pump má rozhodující vliv evropská burza v Rotterdamu, kde benzin a nafta zlevňují hlavně vlivem obav obchodníků z ekonomické recese v Evropě.
„Embargo na ruskou ropu nemá na české ceny u čerpacích stanic v tuto chvíli žádný vliv. A do Vánoc můžeme počítat s dalším zlevněním zhruba o korunu na litr. A dále pak očekávám spíš stagnaci než růst,“ řekl pro Lidovky.cz Boris Tomčiak, ekonom společnosti Finlord. „Embargo totiž nezpůsobuje nedostatek ruské ropy, tu se stále víc daří rafineriím nahrazovat z jiných zdrojů. Velkou neznámou je jen reakce Ruska. Nikdo neví, jak se Rusko zachová v případě dodávek ropovodem Družba,“ dodal odborník.
Vzhledem k tomu, že embargo oznámil Brusel už před půl rokem, evropské rafinerie se na omezení dovozu celou dobu intenzivně připravovaly. Navíc Rusko už dlouho prodává svou ropu Ural s velkou slevou oproti evropské ropě Brent, takže není jasné, jak moc aktuální sankce Kremlu uškodí.
Experti se shodují, že rozpočet ruského státu to postihne citelně, i když zřejmě ne hned. Tím spíš, že se Rusové budou snažit zákaz dovozu a cenový strop obejít. Na druhou stranu ale vyhrožují, že tomu, kdo na cenový strop přistoupí, ropu přestanou dodávat úplně.
Už teď se Rusko snaží výpadek služeb evropských rejdařů a pojišťovacích společností nahradit nákupem údajně až stovky starších tankerů do vlastní „stínové“ flotily. Rusové se také mohou pokusit vydávat přepravovanou surovinu za jinou než ruskou ropu; nebo kompenzovat odběratelům cenový strop vyšší cenou za dodávky jiného odebíraného zboží.
Rusko tratí, EU má náhradu
„Zatímco Čína, Indie a Turecko se k plánu Západu pravděpodobně nepřipojí, existence cenového stropu by mohla zvýšit jejich vyjednávací sílu a donutit Moskvu nabízet ještě větší slevy než dnes, což by mělo dopad na ruské zisky,“ naznačuje například obsáhlá analýza německého webu Deutsche Welle.
Kromě toho Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že produkce Ruska poklesne příští rok i vlivem embarga o zhruba 1,4 milionu barelů ropy denně na přibližně 9,5 milionu. A takový výpadek mohou země Perského zálivu a Spojené státy nahradit.