Jiří Písařík vydělal na Bohemia Energy miliardy korun. Při prvním problému firmu položil a s ní i milion klientů

  • 13.10.2021
  • Společnost Bohemia Energy má za sebou skutečně pozoruhodný příběh a s ní také jeden z nejmladších českých miliardářů, Jiří Písařík. Ten firmu vedl společně se svou manželkou a nutno říct, že ji vystavěli skutečně od píky. Na konci příběhu stál kolos dosahující obratu více než 20 miliard korun ročně a obsluhující více než milion domácností, pokud se započtou i ostatní značky této skupiny, jako například Amper Market, X Energie či Europe Easy Energy.

    Raketový růst Bohemia Energy

    Firma na českém trhu začala působit v roce 2005 jako zcela nový subjekt. K rychlému růstu využila takzvanou liberalizaci trhu s energiemi. Ta umožnila, že na trh do té doby ovládaný několika málo dodavateli, kteří vlastnili i příslušnou infrastrukturu, mohly vstoupit noví hráči, kteří plyn a elektřinu pouze přeprodávali, aniž by museli budovat cokoliv jiného než co nejpočetnější klientský kmen.

    Obchodní model alternativních dodavatelů je jednoduchý. Získají zákazníky a virtuálně pro ně nakoupí plyn či elektřinu na burze. O nic víc se starat nemusí. Z logiky věci vyplývá, že důležité jsou pro takové firmy především dvě věci: získat co možná nejvíce klientů a zároveň nakupovat energie co nejlevněji. 

    Nepřekvapí tedy, že Bohemia Energy ve svých počátcích získala velmi nelichotivou pověst, kdy její obchodníci obcházeli domácnosti a velmi agresivně nutili přechod k tomuto dodavateli, a to mnohdy nekalými obchodními praktikami, kdy například zamlčeli některé poplatky apod. Postupem času se Bohemia Energy přeci jen zprofesionalizovala, ale stále byla založena na agresivním marketingu. Nejpočetnějším oddělením bylo call centrum neustále navolávající nové kontakty a nutící výhodné nabídky energií.

    Levně koupit, draze prodat

    Společnosti Jiřího Písaříka hrála do karet také situace na trhu, kdy se v poslední dekádě ceny elektřiny a plynu pohybovaly spíše na klesající trajektorii, a když už měly nějaké výkyvy směrem vzhůru, nebyly příliš významné.

    To Bohemia Energy umožnilo fungovat na velmi odvážné strategii. Klientům běžně prodávala zafixované ceny energií, ovšem sama si je na trhu na tak dlouhou dobu nezajišťovala. Naopak se snažila nakupovat na poslední chvíli a vychytávat tak propady trhu.

    Dlouho to byla strategie velmi úspěšná a přinášející pohádkové zisky. Zisky celé skupiny se v posledních letech blížily k jedné miliardě korun a v roce 2019 dosáhly dokonce 1,4 miliardy. Jiří Písařík se tak už před lety zařadil mezi nejbohatší lidi České republiky. Časopis Forbes letos jeho jmění odhadl na 7,3 miliardy korun.

    Výdělky do vlastní kapsy

    Mohlo by se zdát, že tak robustní společnost nemůže jen tak něco ohrozit, jakkoliv je výkyv na trhu energií pro dodavatele nepříjemný. Jiří Písařík však ve skupině Bohemia Energy zjevně neviděl dlouhodobý projekt, jako spíše stroj na peníze, který možná i pro něj překvapivě fungoval nebývale dlouho. Prostředky si z firmy vyplácel na dividendách, namísto aby je udržoval na horší časy.

    Letos podle všeho přišla chvíle, kdy se celý krám vyplatilo zavřít. Přestože se Písařík ještě pokusil vybruslit ze zafixovaných cen a žádal po klientech, aby mu platili dvojnásobek, nakonec mu to i díky iniciativě Energetického regulačního úřadu neprošlo. Ve výsledku by tak musel ceny energií pro klienty dotovat, což se mu nechtělo. Firmu obsluhující milion domácností proto nekompromisně zavřel.