Řetězec benzinek MOL i přes zákaz České obchodní inspekce prodával vadný benzin. Závadné pohonné hmoty, které inspekce odhalila, totiž místo toho, aby je firma zlikvidovala, poslala na jinou benzinovou stanici. Toto palivo přitom může poškodit motor. Společnosti za to hrozí pokuta až 5 milionů korun.
V květnu loňského roku odhalila Česká obchodní inspekce (ČOI) na čerpací stanici MOL v Kaplici benzin, který neodpovídal požadavkům na bezpečnost. Konkrétně nevyhovoval parametr nazvaný „Tlak par DVPE“. Požadovanou hodnotu 62,0 kPa přesahovalo tamních 32 tisíc litrů benzinu o 7,3 kPa.
Část z něj, přibližně 6,5 tisíce litru, pak inspekce v červnu objevila při namátkové kontrole na čerpací stanici MOL na dálnici D1 v Průhonicích ve směru na Prahu, upozornila v úterý organizace Kverulant. „(Tento) benzin byl na základě pokynu pracovníka logistiky obviněné (společnosti MOL) rozvezen na další čerpací stanice,“ stojí v dokumentech ČOI, na které se Kverulant odkazuje.
„Stejně jako po každé jiné čerpací stanici jsme po nich tehdy chtěli nabývací doklady,“ komentoval pro iDNES.cz mluvčí ČOI, Jiří Fröhlich. Místo přepravní společnosti, jejíž předávací doklady inspektoři očekávali, však zjistili, že si benzin dovezla sama firma, a to právě z Kaplice.
„Kolegové zkoumali, jak je to možné. Vzorek z laboratoře, který byl, podotýkám, anonymní, pak prokázal, že je to benzin z Kaplice. Ten místo ekologické likvidace firma převezla na tuto stanici,“ dodal. Tam ho pak zaměstnanci firmy přimíchali do zásob, které na benzince již byly.
V Průhonicích benzin nevyhovoval parametrům o ještě vyšší hodnotu, než v Kaplicích – o 7,8 kPA. To značí, že zákonu zásoby neodpovídaly ani předtím, než do nich byl závadný benzin z Kaplice přimíchán, tvrdí ČOI.
„V daném období jsme provedli vlastní detailní analýzu pro eliminaci výskytu podobných situací. V obou zmiňovaných případech se jednalo o parametr, který neměl a nemá žádný negativní efekt na činnost vozidla,“ uvedl pro IDNES.cz Tomáš Lux, retailový ředitel MOL ČR.
Chybějícího přibližně 25,5 tisíce litru podle Fröhlicha firma pravděpodobně stihla prodat ještě v Kaplicích, dříve než inspekce dokončila laboratorní testy a zakázala firmě vadné palivo prodávat.
Na rozdíl od nedostatečného bodu vzplanutí, který je nejčastějším přečinem prodejců nafty, může benzin, u kterého tlak par DVPE přesahuje povolené hodnoty, poškodit motor. Palivo totiž může začít vřít v čerpadle, palivové cestě a nebo injektorech, čímž znemožňuje správně dávkovat množství paliva v karburátoru.
Závada se týká především starších vozů, které karburátor využívají. U nich je pak motor neúměrně zatížený, případně vůbec nemusí jít nastartovat (tzv. se „udusí“). Zvyšuje se také množství oxidu uhličitého, který motor vypouští do ovzduší.
Většina automobilů vyrobených po roce 1992 již karburátor nemá.
„Ke zvýšení tlaku typicky dochází, když je benzin nějakým způsobem kontaminovaný, například je v něm příliš mnoho lihu,“ řekl iDNES.cz Vojtěch Razima, ředitel organizace Kverulant. Zatímco on závadu považuje za poměrně nebezpečnou, ČOI ve svých materiálech popisuje tento případ jako méně závažnou a neúmyslnou odchylku s malým vlivem.
Autor: Ondřej Svoboda