Americká společnost Tesla připojila poblíž Jamestownu k australské síti největší lithium-iontovou baterii na světě. Splnila tak slib svého šéfa Elona Muska, že tak učiní do 100 dnů od podpisu smlouvy. Ta byla podepsána 29. září. Má kapacitu 100 megawattů a prokryje spotřebu 30 tisíc domácností zhruba na hodinu.
Baterie je třikrát větší než dosavadní jednička v kalifornském Mira Loma. Pomoci má vyřešit problémy s výpadky elektřiny na jihu Austrálie. Výpadky jsou důsledkem přechodu od uhelných elektráren k větrným zdrojům, jejichž produkce je méně stabilní.
Zařízení začalo dodávat proud do sítě symbolicky první den australského léta, kdy teplota překročila 30 stupňů Celsia. V letním období spotřeba elektřiny stoupá kvůli používání klimatizací. Baterie, která byla instalována poblíž města Jamestown a je připojena k síti ve větrné farmě francouzské společnosti Neoen.
Baterie o kapacitě 100 megawattů uskladní dostatek energie na pokrytí spotřeby zhruba 30 tisíc domácností po dobu přibližně jedné hodiny.
Kritici podpory obnovitelných zdrojů baterii označují za „hollywoodské řešení“ v zemi, která je ve výrobě elektřiny stále ze dvou třetin závislá na fosilních palivech, hlavně na uhlí.
Druhá strana poukazuje naopak na to, že baterie pomůže stabilizovat elektrárenskou síť v regionu, který více než 40 procent elektřiny získává z větrné energie, a v období bezvětří tedy potřebuje podporu. Baterie může na výpadek reagovat ve zlomku sekundy.
Kolik za baterii Austrálie zaplatí, zatím zveřejněno nebylo. Projekt je součástí širšího plánu v objemu 510 milionů australských dolarů (v přepočtu 8,4 miliardy Kč), který má zajistit dodávky elektrické energie v regionu silně závislém na obnovitelných zdrojích.
Miliardář Elon Musk ale o pomyslnou korunu možná už brzy přijde. Jihokorejská společnost Hyundai Electric & Energy Systems totiž pracuje na vývoji baterie o kapacitě 150 megawattů, tedy o 50 procent větší než je ta Muskova. Do tří měsíců ji hodlá instalovat u města Ulsan na jihovýchodním pobřeží Jižní Koreje, uvedl server agentury Bloomberg.
Vzhledem k tomu, že ceny baterií se od roku 2014 snížily téměř o polovinu, rozsáhlé projekty se objevují po celém světě. Jen letos byly ohlášeny projekty lithium-iontových baterií o celkové kapacitě 1650 megawattů za hodinu, což je v porovnání s loňským rokem čtyřnásobek.
Musk sice nastavil měřítko rychlosti, podle analytika společnosti Wood Mackenzie Saula Kavonice by se ale rychlost neměla na dobře strukturovaném trhu stát rozhodujícím konkurenčním prvkem. Stěžejní budou náklady.
Autor: ČTK