Větší podíl biolihu v benzinu padl. Prodejci hledají jiný způsob, jak splnit ekologické cíle EU

  • 15.7.2021
  • Praha Deset let se petrolejáři v Česku připravovali na zahájení prodeje benzinu s vyšším než nynějším pětiprocentním obsahem lihu. A roky politici chystali legislativu, která by kvůli nařízení Evropské unie o snížení emisí v dopravě zvedla podíl biosložky (etanolu) až k deseti procentům povinně u všech prodejců. To vše nyní padá – a zřejmě definitivně. 

    Návrh, který po mnoha letech příprav zavádí takzvaný E10 benzin a nutí k jeho prodeji všechny dodavatele, poslanci ve středu kvůli odporu opozice odmítli. Předkladatelé argumentovali nutností snížit škodlivé emise, odpůrci zase rizikem omezení konkurence a zvýšení cen.

    Je tak pravděpodobné, že ani v budoucnu nebude stát nutit řidiče tankovat dražší palivo, které vlivem vyššího podílu lihu může způsobovat problémy zážehových motorů aut starších zhruba 17 a více let. Tedy například škodováckých favoritů, starších felicií, ale i fordů, opelů a dalších „veteránů“ nejrůznějších značek. Dodavatelé benzinu a nafty budou muset hledat jiné cesty, jak vyhovět zeleným bruselským limitům.

    Opozice: Není to tržní řešení

    „Já bych byl velmi rád, abychom touhle cestou nešli, abychom hledali jiný způsob, který bude více tržní, který umožní jednotlivým technologiím si vzájemně konkurovat. Věříme, že s konkurencí přijde i snížení cen a menší dopady na lidi,“ pronesl včera ve sněmovně například pirátský poslanec Radek Holomčík. Poslanci pak poměrem hlasů 84 k 70 povinné zavedení E10 zamítli.

    Řeč je o nejprodávanějším benzinu Natural 95, který dnes obsahuje všem motorům neškodných až pět procent lihu (na pistolích stojanů čerpaček a víčkách nových aut nese označení E5). Evropská unie však nutí automobilky a dodavatele pohonných hmot k co největším úsporám emisí z paliv, čehož lze nejsnáze dosáhnout zvýšením podílu „zelené“ biosložky – v případě benzinu lihu, u nafty řepkového oleje. Na diesel se však snaha o navýšení podílu biosložky nevztahuje.

    Desetiprocentní podíl etanolu (E10) už obsahuje benzin v mnoha zemích EU. Roky na dobrovolné bázi například v sousedním Německu, kde lze nadále tankovat i původní E5, ale třeba Slovensko nebo Maďarsko to všem prodejcům povinně nařizuje zákonem. Neznamená to, že nesmí prodávat benzin s původními pěti procenty etanolu, ale v případě, že by v roční bilanci vykázali nižší než povinný zvýšený podíl na trh uvedeného lihu, hrozí jim mnohamilionové pokuty.

    Ekologičtější, ale dražší

    U nás nyní tento roky chystaný princip narazil. E10 mohou pumpaři prodávat, ale nebude to povinné. Nejde totiž příliš na odbyt, protože biosložka (a to i první generace, tedy vyrobená z potravinářských plodin) je sice ekologičtější, ale sama o sobě dražší než fosilní benzin a nafta.

    Výsledné palivo tedy prodražuje řádově o několik haléřů na litr. Čím vyšší podíl biosložky, tím vyšší cena. Například ve zmíněném Německu z toho důvodu dlouhé roky řidiči stále dávali přednost benzinu E5.

    U nás se o povinné zavedení desetiny lihu do benzinu pokusil poslanec Pavel Pustějovský (ANO) formou pozměňovacího návrhu do zákona o podporovaných zdrojích energie. „V roce 2030 máme mít 14procentní podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě a bez biopaliv to nepůjde. Bioetanol se nabízel,“ vyjádřil se už dříve pro LN Pustějovský. Ten podle svých slov návrh konzultoval s Českou asociací petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a také s dotčenými resorty, především s ministerstvem průmyslu.

    Petrolejáři proti petrolejářům

    Stopka pro povinný benzin E10 je tak prohrou nejen pro poslance ANO – nikdo jiný s výjimkou komunisty Pavla Kováčika a poslankyně Olgy Sommerové z TOP 09 návrh nepodpořil –, ale i pro velké petrolejářské firmy z ČAPPO (Unipetrol – Benzina, MOL, Shell, OMV, Čepro a další). Od povinnosti zavedení E10 si slibovaly snadnější plnění přísných bruselských emisních cílů.