Začalo platit embargo na ruské ropné produkty. Co znamená a jak ovlivní 

  • 5.12.2023
  • Výjimka Evropské unie pro Česko na dovoz ropných produktů s ruským původem končí, od úterý na ně začíná platit embargo. Řidiče však žádný šok u pump nečeká. Slovensko v Bruselu lobuje pro obnovení výjimky. 

    Import ropných produktů z Ruska je omezován již od letošního pátého února. Podle Finančního a analytického úřadu nesměl jejich objem přesáhnout průměr za stejné období v předchozích pěti letech. Toto opatření začalo platit v rámci mezinárodních sankcí vůči Ruské federaci, která rozpoutala na Ukrajině válku.

    Existuje však možnost, že výjimka bude v Bruselu při schvalování dvanáctého sankčního balíčku, pravděpodobně 14. prosince, na žádost Bratislavy opět zavedena a prodloužena o rok. Slovensko argumentuje tím, že potřebuje delší čas na změnu svých obchodů. Česko a Maďarsko jej v tomto kroku podporují, Polsko je proti.

    Druhý největší řetězec čerpacích stanic v ČR vlastněný maďarskou společností MOL, pod kterou spadá i slovenský Slovnaft, dováží pohonné hmoty vyrobené na Slovensku z ruské ropy. Ta do Evropy stále teče skrze ropovod Družba.

    „Pokud nebude výjimka prodloužena, po celý rok 2024 bude Česká republika potřebovat nahradit přibližně dvacet procent celkového objemu spotřeby paliv. Hlavně nafty, v případě které půjde zhruba o 500 milionů litrů,“ konstatuje Tomáš Trč z tiskového oddělení společnosti MOL. Podle něj to bude mít dopady i na fungování ostatních společností na českém trhu s ropou a sice Orlen Unipetrol a Čepro.

    Dvě třetiny pohonných hmot je Česko schopno si díky dvěma rafinériím vlastněným společností Orlen Unipetrol zajistit, zbylá třetina se musí dovážet. Unipetrol nicméně již v létě tvrdil, že nemá problém zvýšit dodávky na český trh tím, že část produkce, kterou vyváží do Polska, ponechá na českém trhu.

    „V našich rafinériích vyrábíme pohonné hmoty z ropy, která pochází z různých regionů Evropy, Asie, Afriky a Ameriky. Dodávky máme zajištěny v dostatečném množství a tím pádem je garantována i kontinuita výroby pohonných hmot v obou našich rafinériích a jejich následná distribuce,“ potvrzuje Pavel Kaidl, vedoucí odboru externí komunikace společnosti Orlen Unipetrol. 

    I když firma vyváží do sousedních zemí zhruba pětinu produkce pohonných hmot, prioritou pro ni zůstává český trh. „V případě potřeby jsme připraveni přesměrovat naši exportní distribuci ve prospěch českého trhu,“ ujišťuje Kaidl.

    Také Čepro hlásí, že je na případné eventuality připraveno a že žádnou naftu nebo benzin s ruským původem nedováží. „Každou situaci řešíme s předstihem. I nyní máme rozpracovaný scénář pro variantu zastavení dodávek z rafinérie Slovnaft a jsme připraveni zabezpečit náš hlavní strategický úkol, tedy stabilitu trhu s pohonnými hmotami v ČR,“ říká Marek Roll, specialista komunikace a marketingu společnosti ČEPRO.

    „Pokud pomineme domácí rafinerie, naši dodavatelé jsou primárně polští a němečtí partneři z Hamburku a Gdaňsku, tedy z velkých přístavů. Tradiční vztahy máme i s rakouskou společností ÖMV. Rozhlížíme se ale i mnohem dále, začali jsme přes polského partnera nakupovat paliva ze Spojených států. Hmotu odebíráme i z Blízkého východu,“ vysvětluje Roll.

    Firma MOL ujišťuje, že se síť vlastních čerpacích stanic pokusí zásobovat v souladu se sankcemi ze Slovnaftu. „A zbylé, především velkoobchodní síť budeme vykrývat dodávkami z jiných zemí, nebo se obrátíme na lokální distributory,“ říká Trč. Podle něj však ke stabilitě dodávek příliš nepřidá fakt, že v budoucím roce se v regionu střední Evropy chystá vice odstávek rafinerii. V plánuje je i generální revize v rafinerii Slovnaft, součástí které je i úprava technologii na vyšší a flexibilnější zpracovaní neruské ropy.

    Trč také upozorňuje na původ nafty: „Pokud mluvíme o naftě dovezené z německých přístavů, z velké části obsahuje produkty vyrobené mimo EU pocházející právě z ruské ropy a to z Indie nebo Turecka.“

    Prezident Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček se domnívá, že pokud všechno poběží, jak má, výpadky v dodávkách pohonných hmot v ČR nehrozí. Úskalím však může být logistika.

    „Když všechno půjde hladce, tak zboží bude, problém však je, že ono málokdy je všechno v pohodě. Vždycky se někde něco stane,“ konstatuje. Potenciální problém se netýká ani tak Unipetrolu, jehož produkce a distribuce probíhá na území ČR. Ovšem Čepro dováží zboží vlaky.

    „Do Česka vede v podstatě jedna únosná trať Drážďany – Děčín pro nákladní dopravu tohoto typu. A na drahách se často něco semele. Buď jsou tratě přetížené, nebo je někde výluka. A v tu chvíli vlaky nabírají zpoždění, anebo nejedou vůbec a když zboží do Česka přestane proudit, generují se další problémy,“ upozorňuje Indráček.

    Tento fakt může podle něj mírně ovlivnit i cenu. „Když něco přepravujete potrubím, tak je to výrazně levnější, než když to musíte naložit na vlak. Nemyslím si, že to budou koruny, spíše desetníky. A dnešních cenách si toho lidé ani nevšimnou,“ dodává.

    Marek Roll z Čepra uklidňuje, že cena pohonných hmot je odvozována od několika parametrů, z nichž nejdůležitější jsou vývoj na rotterdamské burze Platt´s a kurz koruny k dolaru. Přímou vazbu na dodávky nebo nedodávky paliv ze Slovnaftu nevidí.

    Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/cepro-mol-orlen-unipetrol-evropska-unie-nafta-embargo-sankce.A231204_171055_ekonomika_hyk?utm_source=Maileon&utm_medium=email&utm_campaign=ranni-72310+20231205-055955&utm_content=https%3A%2F%2Fwww.idnes.cz%2Fekonomika%2Fdomaci%2Fcepro-mol-orlen-unipetrol-evropska-unie-nafta-embargo-sankce.A231204_171055_ekonomika_hyk&zdroj=mail